בשנים האחרונות יש יותר ויותר אנשי מקצוע שעוסקים ברפואת העור ובטיפולי פנים שונים: מקוסמטיקאיות, דרך רופאי עור ועד מנתחים פלסטיים. למי מכל אלה מותר לבצע אילו סוגי טיפולים?

תחום הקוסמטיקה השתנה מאוד בדור האחרון, ובמיוחד בעשור האחרון: כניסתם של מכשירי לייזר ומכשור אחר, העלייה בשכיחות טיפולי הזרקות למיניהם והזמינות שלהם, כל אלה הפכו את גבולות המקצוע למטושטשים.

מה שהיה פעם שמור רק למרפאות מומחים או מרכזים יוקרתיים, ניתן היום לעשות בכל קליניקה של קוסמטיקאית מומלצת בפתח תקווה: עלויות המכשור נמוכות יותר, והוא בטוח יותר לשימוש, למשל. כמו כן, יש  היום יותר ויותר תכשירים שניתנים לשימוש גם על ידי מי שאינם בהכרח רופאי עור.

אבל קוסמטיקאית, טובה ככל שתהיה וגם אם היא בעלת הכשרה מתאימה, ותק וניסיון, יכולה לבצע רק טיפולים בשכבת העור העליונה – שכבת האפידרמיס החיצונית. גם כאשר היא משתמשת בתכשירים בעלי עוצמה יחסית גבוהה, שנועדים לטיפולי פילינג, למשל, היא עדיין עושה זאת כדי להעניק לפנים מראה מיטבי, ולא כדי לשנות אותם.

החלקת קמטים על ידי תכשירים ומיצוק העור, למשל, הם דברים שקוסמטיקאית יכולה לבצע (ומותר לה). מילוי קמטים על ידי הזרקת קולגן או החלקת פנים על ידי הזרקת בוטוקס, אלה כבר טיפולים ששמורים לרופאים. דוגמאות נוספות לטיפולי שניתנים על ידי קוסמטיקאיות הן עיצוב גבות בשיטת השערה או הרחקת שיער בשיטות שונות.

האם כל רופא יכול לבצע הזרקת בוטוקס?

התשובה היא שכן, והדברים לא שמורים רק למנתחים פלסטיים, במיוחד לאחר כניסת תקנות חדשות בסוף 2019. אבל העניין הוא אחר – רופאי עור ובמידה מסוימת גם מנתחים פלסטיים (למרות שלא בכל מקרה) הם קודם כל רופאים. הם בעלי הכשרה שמאפשרת להם לנתח את מצב העור מבחינה רפואית ולא רק את הנראות שלו ואת מידת ה'יופי' שלו. הם יכולים להתריע בפני המטופל שלהם או המטופלת על רגישויות שונות ואלרגיות ולהכתיב באילו תכשירים מותר או אסור להשתמש. ההבנה לעומק של מצב העור ושל הלקוח או המטופל, היא שמאפשרת להם להציע טיפולים שבאמת יביאו לשינוי במצב העור.

בשונה מרופאי עור, מנתחים פלסטיים ("פלסטיקאים") יכולים לבצע טיפולים כירורגיים: כאן מדובר על מתיחת פנים, למשל או על ניתוח עפעפיים; שני סוגי ניתוחים שיש להם השפעה רבה על מראה הפנים והעור.

לסיכום: אם הטיפול שבו אתם מעוניינים הוא טיפול לא חודרני – יש להניח שקוסמטיקאית תהיה בחירה טובה. הזרקות – רופא בעל הכשרה וניסיון. ניתוחים – רק כירורגים בעלי רישיון. בכל מקרה רצוי ואפילו חובה להתייעץ עם רופא עור לפני כל טיפול בעור הפנים וכמובן במקרה של בעיה.

Whatsapp us

Share This

Share this post with your friends!